Fakty. U. S. O. P. K. cz. 1
Jest to narzędzie, które pomaga w jakość relacji w domu, pracy i życiu osobistym. Za zwyczaj dużo bierzesz do siebie i stwarzasz sobie obraz danej sytuacji i zaczynasz się gnębić i męczyć wchodząc w rolę ofiary (z trójkąta dramatycznego). Posiadasz swoje przekonanie, a nie te właściwe i obiektywne. Jeśli chcesz żyć zdrowo bez napięcia i spotykać się z ludźmi bez nastawienia i oceny, to warto abyś przeanalizowała sytuacje, które są dla Ciebie nie zdrowe. 
 
Przez następne sześć tygodni w środy będę opisywać każdą następną funkcję z tego narzędzia. Zastosuj się do niego a Twoje ciało odpocznie, znajdziesz w sobie oddźwięk, dostrzeżesz nowy punkt widzenia i uchwycisz to co ważne.
 
F jak FAKTY, bo są ważne i musisz mieć pewność, że rozumiesz fakty a nie wyimaginowane znaczenie sytuacji. Fakty, które nie zawierają Twojej opinii na temat danej sytuacji, ani oceny czy Twojego nastawienia. Wchodzisz w rolę obserwatora, a nie ofiary i opisujesz sytuację, którą chcesz przepracować, czyli aby było łatwiej opisujesz w ten sposób; „widziałem”, „widzę”, „słyszałem”, „słyszę”. Zwróć proszę uwagę na na swoją wypowiedź kiedy usłyszysz:
  • „Widzę, że ponownie nie otrzymałem od Ciebie informacji na temat….”

 

Wygląda jak zwykła informacja od przełożonego czy partnera, lecz zawiera dwie pułapki; „ponownie” oraz „widzę, że nie…”. Pierwsza pułapka to ocena, a druga oskarżenie, bo przecież ta osoba mogła wysłać tę informację, lecz ona nie doszła. 
Poprawnie będzie to tak:
  • „Nie zauważyłem otrzymanej informacji od Ciebie na temat…”

 

Bez oskarżeń stwierdzasz fakt i nie podchodzisz z pozycji wyższej. Zdrowe podejście do tematu, to zrozumienie drugiej osoby z empatią. Jako menadżer rozumiesz swój zespół i każdego jego członka osobno. Twoja uwaga będzie procentować w relacjach z nimi. 
 
Ty to czytasz i starasz się zastosować więc bądź wygrany na starcie nie zaś z pozycji, że zawsze masz rację albo, że tylko Ty masz prawo oskarżać i wydawać oceny. W taki sposób tylko się męczysz, prawda? Więc weź swój notatnik i zacznij analizować sytuację, które Cię dręczą z pozycji obserwatora.