Akademia People Helper
Tomasz Grzelak

Social Media Menadżer

Firmy coraz częściej poszukują managerów do zarządzania kanałami firmowymi w social media. Problem polega jednak na braku odpowiedniej liczby fachowców na rynku. Uczelnie dopiero od dwóch lat szkolą podyplomowo w tym zakresie a i sami fachowcy preferują pracę freelancerska, niż wiązanie się umową na wyłączność z jedną firmą.

 

Przykład dla polskich przedsiębiorców, by zatrudniać odpowiednie osoby do zarządzania social media przyszedł oczywiście z USA, gdzie duże firmy i koncerny, a także uczelnie budują wewnętrzne zarządzanie marką, zrywając współpracę z zewnętrznymi agencjami marketingowymi. Ma to oczywiście uzasadnienie - budując swój zespół mediowy, zarządzanie wizerunkiem firmy i płynącymi z niej komunikatami stało się łatwiejsze. Pracownicy danej organizacji lepiej identyfikują się z jej wartościami niż zewnętrzna agencja.

 

Agencje podchodzą również do sprawy bardzo przedmiotowo, natomiast komunikacja firmy powinna być nastawiona na indywidualne podejście do każdego klienta. Boty, wysyłające suche formułki z prośbą o kontakt z helpdeskiem są w obecnym standardzie nie do zaakceptowania. Użytkownik, który jest fanem i poświęcił swój czas, by nawiązać z marką kontakt, nie może spotkać się z robotem, tylko musi czuć, że po drugiej stronie jest człowiek, a marka nie jest tylko nastawiona na sprzedaż, ale przede wszystkim na budowanie relacji.

 

Praca menadżera odpowiedzialnego za wizerunek organizacji w mediach społecznościowych polega na zaplanowanym prowadzeniu marki przy wsparciu różnych zespołów: sprzedażowych, projektowych itp. Często manager jest jednym człowiekiem, który w swoim ręku skupia wszystkie umiejętności biura mediowego, jednak w bogatych firmach manager zarządza komunikatami, a każdy element przygotowuje inny specjalista: copywriter dba o wysoką jakość treści pisanych, grafik tworzy unikalną oprawę wizualną, operator i montażysta produkuje filmy a analityk określa budżet i zakres reklam. Do tego osoba budująca relacje za pomocą Linkedin, ściśle współpracująca z działem HR podczas rekrutacji.

Najlepszym przykładem marki w social media na naszym rynku jest Tymbark. W bardzo profesjonalny sposób buduje swoją markę z bohaterem w postaci kapsla, który wspaniale współgra z przedstawioną reklamą w świecie offline. Przekaz marki jest spójny pod każdym względem, a identyfikacja nie pozostawia złudzeń co do tego, jaki to jest produkt i jakie niesie ze sobą wartości.

 

To jest właśnie jeden z przykładów budowania marki, który wdrażam podczas skoleń i wykładów ze studentami. Budując markę, komunikujesz swoje wartości. Warto, byś robił to w sposób przemyślany.

Dodaj komentarz

Komentarze

Dobrze napisane 👍👍👍 Panie Tomaszu masz Pan nowego słuchacza 🤓😉
Design by social time